bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
gehandicaptenvoorzieningen | -423 | -630 | -733 | -836 | -939 |
Wmo ondersteuningsarrangementen | -873 | -1.649 | -2.219 | -2.254 | -2.310 |
jeugdhulp | -4.901 | -7.132 | -8.175 | -8.490 | -8.761 |
bezuiniging doorontwikkeling wijkteams | |||||
crisisopvang gezinnen en personen | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 |
aanpak woonoverlast | -275 | -275 | |||
neutrale wijzigingen | 29 | -100 | -100 | -90 | -90 |
Eindtotaal | -6.523 | -9.866 | -11.307 | -11.750 | -12.180 |
Totaal overzicht sociaal domein
In onderstaande grafiek is de ontwikkeling van de begroting sociaal domein (Jeugd en Wmo) zichtbaar gemaakt vanaf het moment dat de middelen begin 2015 vanuit het Rijk zijn gedecentraliseerd (cijfers vanaf 2020 incl. volumegroei en loon & prijsontwikkeling van 2%).
bedragen x € 1 miljoen
In de beginjaren (2015 en 2016) lagen de begrote uitgaven hoger omdat rekening werd gehouden met de extra investeringen die nodig waren om het sociaal domein ‘zacht’ te laten landen en de beoogde besparingen op de uitgaven in het sociaal domein (conform de Rijksbezuiniging) te realiseren. Vanaf 2017 is echter een duidelijk groei van de uitgaven zichtbaar bij zowel de jeugdzorg als de Wmo. Ook voor de komende jaren wordt rekening gehouden met een jaarlijkse groei van de uitgaven.
Wmo lokaal
In de taartdiagram is zichtbaar gemaakt hoe de begroting van de Wmo lokaal is opgebouwd. In 2020 gaat het om circa € 31 miljoen. Het grootste deel van de begroting wordt ingezet voor de ondersteuningsarrangementen.
Gehandicaptenvoorzieningen
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. bijstelling op basis van 2019 | -400 | -200 | -200 | -200 | -200 | |
b. volumegroei 2020-2024 | -23 | -430 | -533 | -636 | -739 | |
a. bijstelling op basis van 2019 b. volumegroei 2020 -2024 |
Wmo ondersteuningsarrangementen
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. ruimte door aanpassing tarieven | 2.172 | 1.520 | 708 | 708 | 708 | |
b. volumegroei 2019-2024 | -1.680 | -2.418 | -2.476 | -2.511 | -2.567 | |
c. reservering maatwerkafspraken en knelpunten | -941 | -751 | -451 | -451 | -451 | |
d. projectkosten | -424 | |||||
Bij de Wmo is door de wijziging van het abonnementstarief en het effect van de ondersteuningsarrangementen begin 2019 rekening gehouden met een tekort van bijna € 6 miljoen. Door maatregelen te nemen op het gebied van de tarieven en de (her)indicering is dit tekort met circa € 4 miljoen teruggedrongen. Hierdoor resteert alleen nog een tekort door de forse stijging van het aantal cliënten bij de Wmo. Voor de komende jaren wordt ook rekening gehouden met een groeiend aantal Wmo-cliënten, zowel door vergrijzing als door het wegnemen van de drempel van de eigen bijdrage. a. ruimte door aanpassing tarieven b. volumegroei 2019-2024 De verwachting is dat de volumegroei van 14% in 2019 zich ook gaat doorzetten in de volgende jaren. We verwachten in 2020 dat er nog een naijleffect zit op de invoering van het abonnementstarief en dat er in 2020 en 2021 ook een hogere reguliere groei is dan waarmee we in de begroting rekening houden. We houden daarom rekening met een substantiële groei die wel afvlakt, van 9% in 2020 naar 6% in 2021 en structureel 3% vanaf 2022. c. reservering maatwerkafspraken en knelpunten d. projectkosten |
Wmo regionaal
De begroting voor beschermd wonen en andere regionale taken zoals maatschappelijke opvang en vrouwenopvang worden regionaal vastgesteld. Almere is centrumgemeente en ontvangt de middelen vanuit het Rijk. Jaarlijks worden voor beschermd wonen plekken ingekocht bij verschillende aanbieders. Omdat vooraf het aantal benodigde plekken wordt bepaald is achteraf nooit sprake van een tekort. Sinds de start van de decentralisatie is het Rijksbudget toereikend geweest om de uitgaven te dekken. De ruimte die overblijft binnen het budget wordt jaarlijks ingezet voor knelpunten binnen de maatschappelijke opvang en sinds 2019 de extra inzet vanuit veilig thuis. (door de aangescherpte meldcode). Overschotten worden verdeeld tussen de deelnemende gemeenten, of ingezet voor benodigde transformatie van zorglandschap.
In totaal gaat het om circa € 41 miljoen voor beschermd wonen. Eventuele overschotten worden jaarlijks gereserveerd in de reserve sociaal domein.
Jeugdhulp
In de taartdiagram is zichtbaar gemaakt hoe de begroting van jeugd is opgebouwd. In totaal gaat het om circa € 64 miljoen in 2020, waarvan € 29 miljoen jeugdhulp zonder verblijf. Ongeveer € 18 miljoen wordt ingezet voor jeugdhulp met verblijf.
Meerjarig tekort jeugdhulp
De vraag naar jeugdhulp thuis is in 2019 met ongeveer 17% gestegen. We zien hiervoor 2 mogelijke oorzaken die we verder willen onderzoeken.
- In de eerste plaats blijkt dat er het afgelopen jaar 45% meer meldingen 'veilig thuis' zijn. Dit leidt tot meer vraag naar jeugdhulp.
- In de tweede plaats is het de afspraak dat er thuis meer jeugdhulp wordt gegeven. Dit komt onder andere doordat we met zorgaanbieders hebben afgesproken dat de jeugdhulp in een instelling moet dalen.
We denken dat de vraag naar jeugdhulp de komende jaren verder stijgt als we niets doen. Uit landelijke onderzoeken blijkt dat jongeren steeds langer hulp krijgen. Verder is er het signaal dat opvoedproblemen en opgroeiproblemen behandeld worden in de jeugdhulp. Het gaat dan niet meer alleen om de jongere, maar ook om de ouders. Dus moeten we hier anders mee om gaan.. In oktober doen we voorstellen voor korte- en lange termijnmaatregelen.
Voor de korte termijn willen we strakker sturen op contracten. We willen het kostenbewustzijn bij verwijzers groter maken. Gezinnen die heel veel gebruik maken van jeugdhulp willen we extra aandacht geven.
Op langere termijn zullen we ook keuzes moeten maken. Jeugdhulp moet meer resultaat opleveren. Zorgverleners moeten daar waar het kan met andere oplossingen komen die meer gaan over opvoeden en opgroeien. We willen dit bereiken door het gebruiken van teams voor gezinsbegeleiding. Een ander voorbeeld is om samen met het onderwijs zorgvragen te voorkomen. In de begroting 2021 zullen we u hier verder over informeren.
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. indexatie tarieven jeugd | -252 | -260 | -268 | -275 | -283 | |
b. volumegroei 2019-2024 | -4.841 | -7.064 | -8.099 | -8.407 | -8.670 | |
c. lagere kosten PGB's en vervoer | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | |
Binnen de jeugdhulp heeft in 2019 een forse groei plaatsgevonden. Deels kan dit worden verklaard door de afbouw van jeugdhulp met verblijf waardoor de vraag naar jeugdhulp zonder verblijf toeneemt. Maar ook de aangescherpte meldcode veilig thuis heeft geleid tot meer inzet van jeugdhulp. a. indexatie tarieven jeugd b. volumegroei 2019-2024 c. lagere kosten PGB en vervoer |
Bezuiniging doorontwikkeling wijkteams
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. terugdraaien bezuiniging | -200 | |||||
b. dekking transformatiebudget | 200 | |||||
c. verzoek structureel terugdraaien bezuiniging | -400 | -400 | -400 | -400 | ||
d. niet structureel terugdraaien bezuiniging | 400 | 400 | 400 | 400 | ||
Bij de vaststelling van de het raadsvoorstel 'doorontwikkeling wijkteams' heeft de gemeenteraad besloten om de bezuiniging op de wijkteams in 2020 terug te draaien. Dekking is gevonden binnen het transformatiebudget jeugd. |
Crisisopvang gezinnen en personen
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
noodopvang gezinnen en personen | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
De afgelopen jaren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een crisisopvang voor gezinnen die niet op een bestaande locatie kunnen worden gehuisvest. In de begroting is geen rekening gehouden met de kosten voor deze opvangplekken. |
Overige onderwerpen sociaal domein
Aanpak woonoverlast
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
ontwikkelingen sociaal domein (waaronder woonoverlast) | -275 | -275 | ||||
De opgave 'wonen met zorg' zal de komende maanden verder worden uitgewerkt. Onderdeel hiervan zal zijn het voorkomen en aanpakken van woonoverlast. Ernstige woonoverlast kan het woonplezier van mensen volledig verstoren en wordt vaak veroorzaakt door een stapeling van problemen bij één of meerdere buurtbewoners. Wij gaan de aanpak hiervan in overleg met betrokken partners, zoals woningbouwcorporaties, politie, buurtbemiddelaars en zorgaanbieders intensiveren. |
Neutrale wijzigingen
Aanpassing interne rekenrente
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
interne rekenrente van 1,75% naar 1,2% | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 | |
De rentekosten van de investeringen zijn bijgesteld op de nieuwe rekenrente. Op het programma financiën vindt u een uitgebreide toelichting. |
Inzet transformatiefonds
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. extra kosten transformatiefonds | -1.479 | |||||
b. inzet transformatiefonds | 1.479 | |||||
Begin dit jaar is door het regionaal overleg het bestedingsplan 2020 voor dit transformatiefonds vastgesteld. Het bestedingsplan is nu in de begroting opgenomen. De kosten worden betaald uit de reserve sociaal domein, waar het transformatiefonds onderdeel van uit maakt. Het transformatiefonds Wmo Flevoland draagt bij aan de doelstellingen van het Regionaal Kompas Flevoland 2018-2020 en het Regionaal Kader Zorglandschap Wmo. Uitgangspunt is aandacht voor verschuiving naar o.a. een lichter aanbod. |
Administratieve bijstellingen
bedragen x € 1.000 | ||||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
diverse bijstellingen | 136 | 7 | 7 | 17 | 17 | |||
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak. |
Looncompensatie
bedragen x € 1.000 | ||||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
loonontwikkeling | -189 | -189 | -189 | -189 | -189 | |||
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling. |