bedragen x € 1.000
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
nieuw afvalinzamelsysteem | -562 | -2.465 | -1.955 | -680 | 765 |
afvalinzameling | -1.000 | ||||
diefstal afvalbakken | -72 | ||||
gladheidbestrijding | -230 | ||||
hogere opbrengsten uit evenementen | -100 | ||||
indexatie investeringen groot onderhoud | -604 | -604 | -604 | -274 | |
programmaorganisatie Almere Centrum | -150 | ||||
programma 'Slim en duurzaam' | -200 | ||||
vervolg aanpak essentaksterfte (storting reserve) | -2.600 | ||||
lagere bezetting en tarieven ligplaatsen | -52 | -52 | -52 | -30 | -30 |
autonome groei beheer en onderhoud | 168 | 444 | 616 | 661 | 656 |
energietransitie | |||||
neutrale wijzigingen | 144 | 338 | 395 | 572 | 758 |
Eindtotaal | -1.904 | -4.939 | -1.600 | -81 | 1.725 |
Nieuw afvalinzamelsysteem
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
egalisatie nieuw afval inzamelsysteem | -562 | -2.465 | -1.955 | -680 | 765 | |
In het voorjaar 2020 vindt besluitvorming plaats over het nieuw afvalinzamelsysteem. Omdat er omvangrijke investeringen nodig zijn en de voordelen pas in latere jaren optreden stijgt het tarief afvalstoffenheffing in de jaren 2021 tot en met 2023. Omdat dit een ongewenst effect is wordt voorgesteld dit effect te egaliseren via het perspectief. |
Over de hele periode gezien wordt de terugverdientaakstelling als volgt gerealiseerd:
Uit de grafiek blijkt dus dat de voorfinanciering in 2032 is terugverdiend.
Afvalinzameling
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
a. kosten hout, ijzer en chemisch afval | -350 | |||||
b. opbrengsten hout, ijzer en chemisch afval | -250 | |||||
d. voortzetten pilot nascheiden plastic afval | -400 | |||||
a en b. hout, ijzer en klein chemisch afval c. voortzetten pilot nascheiding restafval en plastic |
Diefstal afvalbakken
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
diefstal afvalbakken | -72 | |||||
Begin 2020 zijn er 60 afvalbakken gestolen van het terrein van de stadsreiniging. De diefstal wordt niet gedekt door de verzekering. De afvalbakken zullen moeten worden vervangen, hiervoor is geen budget beschikbaar. |
Gladheidsbestrijding
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
gladheidsbestrijding | -230 | |||||
Op basis van het huidige contract voor de gladheidsbestrijding verwachten we een tekort. Dit komt omdat we een relatief ongunstig contract hebben. Het tekort valt mee door de zachte winter. |
Hogere opbrengsten uit evenementen
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
hogere opbrengsten uit evenementen | -100 | |||||
Bij de begroting 2020 is er een taakstelling opgelegd om meer inkomsten te genereren uit evenementen in de stad (huur en leges). De extra opbrengsten zijn vanaf 2020 structureel ingeboekt. Als gevolg van bestaande afspraken, kan de tariefsaanpassing pas vanaf 2021 ingaan. Gelet op de huidige situatie met corona is het op dit moment de vraag of het verstandig is deze tariefsaanpassing in 2021 wel door te voeren. |
Indexatie investeringen groot onderhoud
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
indexatie investeringen groot onderhoud | -604 | -604 | -604 | -274 | ||
De budgetten voor geplande investeringen van groot onderhoud zijn de afgelopen jaren niet verhoogd met loon- en prijscompensatie. Tot 2015 werden de kosten van groot onderhoud direct uit de begroting betaald. De budgetten werden elk jaar geïndexeerd. De nieuwe boekhoudregels schrijven voor dat dit nu moet door het bedrag in een reserve te storten. Als de uitgaven plaatsvinden moet het bedrag weer uit de reserve worden gehaald. Ons beleid is om stortingen in reserves niet elk jaar te verhogen met loon- en prijscompensatie, omdat reserves in principe op eindwaarde zijn gewaardeerd. Dat geldt echter niet voor groot onderhoud. Door deze systeemwijziging zijn we vergeten op deze storting in de reserve wel loon- en prijscompensatie toe te passen. Dit is een vergissing die we bij deze corrigeren. |
Programmaorganisatie Almere Centrum
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
programmaorganisatie Almere Centrum | -150 | |||||
Bij de programmabegroting 2020 is besloten om elk jaar tot en met 2023 € 400.000 beschikbaar te stellen om de programma-organisatie Almere Centrum op orde te brengen. Hiervan wordt € 250.000 uit het fonds verstedelijking betaald en € 150.000 uit het perspectief. |
Programma 'Slim en duurzaam'
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
bijdrage programmakosten SBaB | -200 | |||||
In het najaar van 2019 is de ‘Uitvoeringsagenda 2020 – Programmalijn Slim en Duurzaam’ vastgesteld. Het betreft een regionaal plan waaraan ook Almere deelneemt. Almere ontvangt ruim € 1 miljoen vanuit deze agenda, op een totaal van € 15,4 miljoen voor alle deelnemers. Voor de hele regio is er een overschrijding van € 3,85 miljoen op de uitvoeringskosten. Dit zijn algemene kosten die niet aan één specifieke partner kunnen worden doorbelast. Dat betekent dat de deelnemende gemeenten de kosten samen moeten dragen. De gemeente heeft nu het verzoek gekregen om een bijdrage van € 200.000 te leveren. We zullen hierover als college nog een besluit gaan nemen. Ter voorkoming van misverstanden: in deze perspectiefnota vragen we u dus niet om een besluit te nemen over het toekennen van de € 200.000. We willen hierover als college eerst samen het gesprek aangaan. Wel hebben we het bedrag in het perspectief opgenomen, zodat het college van u het budgettaire mandaat krijgt hierover een besluit te nemen. |
Vervolg aanpak essentaksterfte (storting reserve)
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
vervolg aanpak essentaksterfte (storting reserve) | -2.600 | |||||
In de begroting 2018 is geld beschikbaar gesteld voor de eerste fase van de aanpak voor de essentaksterfte. In het voorjaar van 2020 bent u via een apart raadsvoorstel geïnformeerd over de evaluatie van deze fase. Voor de volgende fase van het project is € 2,6 miljoen extra nodig uit de algemene middelen. Dit wordt gestort in een reserve, zodat we hiermee de aanpak de komende 4 jaar kunnen voortzetten. Daarnaast wordt 30% van de kosten uit de reguliere budgetten voor beheer en onderhoud bekostigd. |
Lagere bezetting en tarieven ligplaatsen
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
lagere bezetting en tarieven ligplaatsen | -52 | -52 | -52 | -30 | -30 | |
Het gebruik van tijdelijke ligplaatsen, die zijn aangelegd in verband met het sluiten van de jachthaven Haddock, is lager dan oorspronkelijk gepland. Ook het gemiddelde gerealiseerde tarief is lager. |
Autonome groei beheer en onderhoud
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
autonome groei beheer en onderhoud | 168 | 444 | 616 | 661 | 656 | |
Per nieuwe woning wordt er € 500 beschikbaar gesteld voor het beheer en onderhoud en het schoon houden van de stad. Bij de perspectiefnota stellen we de woningprognose jaarlijks bij. Zoals in de inleiding is aangegeven verwachten we dat er minder woningen zullen worden geproduceerd de komende jaren. Daardoor is er ook minder geld nodig. |
Energietransitie
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
energietransitie | ||||||
De Energietransitie is een wettelijke verplichting, maar kent geen structurele dekking vanuit de programmabegroting of het Fonds Verstedelijking Almere. Vanaf 2021 is structureel dekking benodigd voor het uitvoeren van de activiteiten (capaciteit en maatregelen). In de komende maanden wordt uitgewerkt welke werkzaamheden noodzakelijk zijn om de wettelijke verplichtingen te kunnen uitvoeren en welke kosten daarmee gepaard gaan. De uitkomst van dat nadere onderzoek wordt betrokken bij de programmabegroting 2021. Het betreft onder meer aardgasvrij maken van wijken, verduurzamen van de bron van het warmtenet, maatregelen om woningen te isoleren en energie te besparen, beleid en uitvoering grootschalige opwek en zon op daken, financieringsconstructies en bewonersparticipatie. Daarnaast is het budget bedoeld voor uitvoering van de warmtewet en de energiewet en langjarige afspraken met externe partijen. Ook wordt bestuurlijke ondersteuning m.b.t. besluitvorming Regionale Energiestrategie (RES) en VNG, MRA, G40 bijeenkomsten georganiseerd. |
Neutrale wijzigingen
Aanpassing interne rekenrente
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
interne rekenrente van 1,75% naar 1,2% | 504 | 504 | 504 | 504 | 504 | |
De rentekosten van de investeringen zijn bijgesteld op de nieuwe rekenrente. Op het programma financiën vindt u een uitgebreide toelichting. |
Actualisatie openbaar vervoer
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
actualisatie lasten | -630 | -1.140 | -785 | -927 | -927 | |
actualisatie subsidie inkomsten | 630 | 1.140 | 785 | 927 | 927 | |
De begroting voor het openbaar busvervoer is bijgesteld op prijspeil 2020 en op de geldende afspraken met de Provincie en de vervoermaatschappij. |
Bestedingsplan Fonds Wijkontwikkeling 2020
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
onttrekking reserve Fonds wijkontwikkeling | 361 | |||||
uitgaven | -361 | |||||
Het bestedingsplan 2020 van het Fonds Wijkontwikkeling is in de begroting verwerkt. De kosten van het bestedingsplan worden gedekt uit de reserve Fonds Wijkontwikkeling. |
Actualisatie FVA
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
actualisatie projecten | -2.433 | |||||
onttrekking reserve FVA | 2.433 | |||||
De begroting van het meerjarenprogramma FVA is aangepast op basis van de realisatie over 2019. Het betreft hier de uitvoering van het al vastgestelde programma. Besluitvorming over nieuwe projecten vindt plaats bij de Programmabegroting 2021. |
Actualisatie fasering Floriade
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
actualisatie lasten | -2.399 | -138 | -30 | |||
dekking reserve Floriade | 2.399 | 138 | 30 | |||
rijksbijdrage ontvangen in 2019 | -2.500 | |||||
Rijksbijdrage: geen storting in reserve | 2.500 | |||||
De begroting van de Floriade is bijgesteld op onder andere de realisatie over 2019. |
Kapitaallasten investeringen MIPA
bedragen x € 1.000 | ||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
dekking kapitaallasten uit reserve | 923 | 924 | 925 | 926 | 926 | |
kapitaallasten afgeronde investeringen | -923 | -924 | -925 | -926 | -926 | |
De kapitaallasten van de afgeronde investeringen uit het MIPA zijn in de begroting opgenomen. Hiertegenover staat een onttrekking uit de reserve afschrijvingen. |
Administratieve bijstellingen
bedragen x € 1.000 | ||||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
diverse bijstellingen | -140 | 53 | 102 | 284 | 470 | |||
Bij de actualisatie van de meerjarenbegroting heeft een administratieve herordening van budgetten plaatsgevonden. Sommige budgetten verschuiven hierdoor over de raadsprogramma’s heen. Het betreft een veelvoud aan wijzigingen met een administratieve oorzaak. |
Looncompensatie
bedragen x € 1.000 | ||||||||
omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
loonontwikkeling | -220 | -218 | -211 | -215 | -215 | |||
De budgetten zijn aangepast naar aanleiding van de loonontwikkeling. |